Aandacht voor afleiding

Neem je je vaak voor om te beginnen en nu echt door te zetten? En dan heb je aan het einde van dag of de week weer (bijna) niets gedaan. Omdat je het gewoon vergeet in alle drukte van de dag. Je wilt het echt, maar toch lijkt het er nooit van te komen. Hoe kan dat toch?

Alle andere acties lijken urgenter
Het is een feit dat opruimen relatief makkelijk is uit te stellen. Stapels schreeuwen niet om je aandacht, integendeel, als ze er een tijdje liggen, zie je ze niet eens meer.

Ze maken ook geen ‘pling’ geluiden om te zeggen dat ze iets nieuws en interessants voor je hebben, zoals je social media dat doen.

Als je je dus laat meeslepen door de dag, dan zal opruimen vaak naar de achtergrond verdwijnen. Dat hoef je jezelf niet te verwijten, dat is gewoon menselijk.

Dit kun je doen om jouw actie meer voorrang te geven.

1. Bedenk een trigger om te beginnen
Zodra opruimen een gewoonte wordt, vergeet je het niet meer. Tot die tijd, kun je jezelf triggeren om te beginnen. Dat doe je door je opruimactie te koppelen aan een actie die je toch al doet.

Je kunt bijvoorbeeld 10 minuten opruimen meteen na het tanden poetsen of als je thuiskomt na het wegbrengen van je kinderen. Je kunt het elke zaterdag doen voordat je koffie zet en de krant leest (dan bouw je meteen een beloning in). Of je ruimt dagelijks iets op na het afwassen of na het uitruimen van de afwasmachine.

Verzin iets om je opruimactie aan te koppelen, dan vergeet je het minder makkelijk en wordt het gaandeweg een gewoonte.

2. Trek sprintjes voor meer focus
Ook als je al begonnen bent met je opruimklus kun je makkelijk afgeleid raken. Je komt bijvoorbeeld iets tegen wat je gelijk wel even kunt regelen of wegleggen. De was die je wilt opvouwen, het telefoontje dat je wilt plegen. Omdat je in de actiestand staat, lijkt het je handig om dat meteen ook maar te doen. Het moet toch.

Maar zo wordt je natuurlijk afgeleid van je opruimklus. Zet daarom de wekker: tot de wekker gaat ruim je alleen op en doe je niets anders. Alles wat je tegenkomt, leg je opzij voor nadat de wekker is gegaan.

Zo hou je je focus op het opruimen.

3. Haal adem om terug te gaan naar je actie
Ondanks je wekker en je voornemen, kun je je nog steeds laten afleiden door van alles en nog wat, een bliepje op je telefoon is soms al genoeg.

Dat hoeft niet erg te zijn. Als je maar af en toe even ademhaalt. Heb je dat berichtje bekeken, haal dan even bewust adem. Adem in, adem uit.

Zo geef je jezelf de tijd om je weer te realiseren wat je aan het doen was en om daarnaar terug te keren.

Helemaal geen afleiding is misschien een illusie. Wees dus mild voor jezelf als je toch even afdwaalt. Dat is niet erg, als je daarna maar weer verder gaat met waar je mee bezig was. Dat lukt sneller als je zo nu en dan even stilstaat en ademhaalt.

4. Lukt het niet? Onderzoek je weerstand
Vind je het ondanks deze tips nog steeds lastig om je aandacht erbij te houden? Dan is het tijd om stil te staan bij wat je tegenhoudt. Ook dat is aandacht. Sta stil bij wat er gebeurt.

Je had je voorgenomen om op een bepaald moment op te gaan ruimen. Waardoor laat je je afleiden? Wat voel je erbij als je aan het opruimen denkt? Voel je weerstand. Wat voor weerstand is het? Waar komt die vandaan?

Wegstoppen helpt niet, jezelf verwijten maken ook niet. Onderzoeken en nieuwsgierigheid brengen je wel verder.

Deze berichten voortaan in je mailbox? Schrijf je in voor de gratis Organizingtips van Sloworganizing

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code