Goede voornemens, maar dan anders

Heb je het opgegeven dat het ooit wat wordt met die goede voornemens? Heb je je er bij neergelegd dat het toch nooit lukt om op te ruimen, af te vallen, te gaan sporten?

Maar blijft het toch een beetje knagen, omdat je wel dingen wilt veranderen en je best een jaar wilt hebben waar je straks tevreden op kunt terugblikken, omdat je iets hebt bereikt?

Doe het dan anders. Dit is hoe ik er mee omga. En hoe ik wel iets bereik.

Niet wat moet, maar wat ik wil
Hierboven noemde ik een paar veel voorkomende voornemens, zoals meer sporten en afvallen. En ik denk dat bij de lezers van mijn artikelen opruimen en loslaten ook veel voor zullen komen.

Vaak zijn dat voornemens die je al jaren hebt en waar het steeds niet echt van komt. Dat is niet echt bemoedigend. Zelf word ik er niet echt vrolijk van om zo’n voornemen te hebben. Eigenlijk weet je vooraf al dat het niet echt iets gaat worden.

Vergeet daarom die verplichte nummers en ga wandelen, mediteren of schrijven om uit te vinden wat je echt wilt.

Misschien wil je meer energie om al die leuke dingen te doen die je aantrekken. Dan is sporten of bewegen een middel, maar niet het enige middel. Er zijn talloze andere manieren om meer energie te krijgen.

Of wil je meer ruimte, zodat je eindelijk aan dat hobbyproject toekomt of de rust vindt om te mediteren? Wil je bijdragen aan het milieu door minder spullen te hebben? Of hou je ervan dingen te hergebruiken?

De vraag is: waar wordt je echt blij van? Wat is de reden dat je wilt afvallen, sporten of opruimen? Wat kun je als je dat gedaan hebt? Wat is er dan anders?

Dat is je eigenlijke voornemen. Sporten of opruimen zijn middelen om dat te bereiken.

Hoe wil je je voelen?
De volgende vraag die ik mezelf stel is: hoe wil ik me voelen in het nieuwe jaar?

Daar zijn honderden antwoorden op mogelijk. Dapper, vrolijk, bedachtzaam, vol vertrouwen, hoopvol, mooi, dankbaar, kalm, geïnspireerd. De lijst is eindeloos.

Voor mij persoonlijk is licht leven wat ik zoek: spontane dingen doen en spelen horen daar onder meer bij.

Daarnaast heb ik ook tijd nodig om te mediteren, te lezen en te schrijven, zodat ik (nog) meer mijn intuïtie kan volgen.

In mijn dagelijkse keuzes laat ik me daardoor leiden. Ik hou ruimte in mijn planning, ik zorg dat ik tijd alleen kan doorbrengen.

Als ik licht wil leven, dan kan loslaten daar natuurlijk ook een middel voor zijn. Maar dat is niet waar het uiteindelijk om gaat.

Experimenteren met actie
De volgende stap is om kleine experimenten te doen met acties waar je echt blij van wordt en om je te gaan voelen zoals je je wilt voelen.

Dus een uur inruimen voor je hobby. Of dagelijks vijf minuten mediteren. Meer bewegen, gezonder eten of vaker buiten zijn om je energie te verhogen.

Het kan van alles zijn, als het je maar dichter bij je echte voornemen brengt, dichter bij hoe je je wilt voelen.

Gebruik dit als richtsnoer voor je dagelijkse keuzes. Bedenk bij alles of het je helpt om je te voelen zoals je je wilt voelen en of het je helpt om je echt voornemen te realiseren.

Je hoeft dus niet per se een plan te maken van wat je dagelijks gaat doen. Dat betekent dat je voornemen ook niet echt kan mislukken. Het is namelijk een weg en geen bestemming.

Zolang je op de goede weg bent, komt je dichter bij je wens en dat is wat telt.

Deze artikelen voortaan in je mailbox? Schrijf je hier in voor de gratis Organizingtips

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code