Inspiratie en nieuwe plannen

Misverstand6Het einde van de zomer nadert en als het goed is, dan heb je energie en ideeën opgedaan om weer aan de slag te gaan. Misschien merk je bij jezelf al de neiging om een plannetje te maken, een lijstje van dingen om te doen.

Plannen helpen je om prioriteiten te stellen en om dingen duidelijk te krijgen. Maar plannen hebben ook een paar nadelen:

In je hoofd lijkt het al klaar
Je hersenen vinden het heerlijk om een groots plan te maken. Het voelt alsof je al een grote verandering hebt doorgevoerd. Zonder er veel moeite voor te doen. Dat geeft een goed gevoel, hoewel je nog niets hebt gedaan.

Dit heeft het risico in zich dat er ook nooit iets gaat gebeuren. Het plan maken voelt al zo goed, dat er helemaal niets meer van terecht komt. Voor je brein is het al klaar.

Dat is niet zo erg als je even aan het dromen bent over die wereldreis, die je eigenlijk toch niet echt wilt maken. Dan is het prima en hoef je ook niets te doen.

Maar als het gaat om een echte wens die je in de wereld wilt zetten, dan kun je beter geen gedetailleerd plan maken, want zonder plan ben je veel meer gemotiveerd om in beweging te komen. Je hersenen houden namelijk ook niet van dingen die niet af zijn. En zonder plan is je wens beslist niet af. Dus alle reden om iets te doen.

Het plan klopt toch niet
Je kunt plannen tot je een ons weegt, maar de werkelijkheid zal altijd anders zijn dan je vooraf dacht.

Daarom is een gedetailleerd plan gewoon zonde van je tijd. Je weet namelijk vooraf dat het toch niet uit komt. Het geeft je een vals gevoel van controle, maar uiteindelijk heb je er niet veel aan.

Wat werkt dan wel?

1. Een wens of een gevoel dat je wilt bereiken
Het helpt als je wel een beetje weet waar je heen wilt. Dat hoeft niet per se heel gedetailleerd te zijn. Het kan juist helpen als het minder uitgewerkt is.

Met een concreet doel zijn er maar twee opties: je haalt het of je haalt het niet. En de kans dat je het niet haalt is meestal groter dan de kans dat je het wel haalt. Dan voel je je slecht en mislukt.

Als je een wens nastreeft of een gevoel wilt hebben, dan heb je veel meer mogelijkheden. Stel je wilt je de rest van het jaar net zo ontspannen voelen als in de vakantie. Dat kan op 100.000 manieren: je kunt je smartphone ’s avonds uit zetten, je kunt vroeger naar bed gaan, mediteren, wandelen, afspraken afzeggen, vaker lezen of naar de film. En zo zijn er nog heel veel dingen die je kunt doen. Lukt het één niet, dan doe je het andere.

Het is dus niet snel mislukt, je bent veel flexibeler bij de realiseren van je doel.

2. Bedenk wat je dagelijks doet
Zelfs als je helemaal geen wens of doel hebt, kun je je leven aanzienlijk verbeteren door dagelijks één ding anders te doen.

Je kunt dagelijks
– 10 minuten opruimen
– 2 voorwerpen loslaten
– 10 minuten mediteren
– Een kwartier eerder naar bed
– 2 pagina’s lezen
– Een kwartier studeren

En ga zo nog maar even door. Je kunt alleen niet al die dingen tegelijk. Kies één ding om dagelijks te doen. Vergeet je doel en wees consequent in wat je doet. Ik weet dat het vreemd klinkt, maar dit alles wat je nodig hebt om je leven te veranderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *