Stel jij juist te weinig uit?

Eerst nog even iets drinken(1)Uitstellen wordt meestal als iets negatiefs gezien en vaak is dat natuurlijk ook zo: je stelt iets uit wat je eigenlijk zou moeten doen. Iets waar je beter van wordt of iets wat je later stress bespaart.

Maar je kunt ook te weinig uitstellen. Of misschien is het meer dat je dan de verkeerde dingen uitstelt. Vooral perfectionisten hebben hier last van.

Waar merk je aan dat je te weinig uitstelt?
1. Jij hebt je werk gedaan, terwijl anderen nog niet eens zijn begonnen
Als perfectionist wil je altijd op tijd zijn en vind je het vreselijk om half werk te leveren. Je hebt dus de neiging om altijd op tijd te beginnen. Zo kun je nog een keer kijken naar je werk, het even laten bezinken en er nog wat aan sleutelen.

Dat is op zich natuurlijk een kwaliteit, maar het geeft je ook vaak het gevoel dat je de enige bent die nog iets doet en die zich aan de afspraken houdt. Dat geeft frustratie en ergernis.

Bovendien doe je daardoor vaak meer dan anderen en die krijgen daardoor niet de kans om input te geven. Eigen schuld, denk je nu misschien. Maar een project wordt beter als je het samen doet.

Dat geldt ook in huis: laat anderen de ruimte om hun taken op hun manier en hun moment te doen.

Wacht soms een beetje af. Maak je werk nog niet helemaal af. Half af werk van jou is namelijk voor de meeste mensen al heel erg goed. Je voorkomt op die manier ook dat je (veel) werk voor niets doet, omdat iets plotseling toch niet doorgaat. En zo zorg je dat je het zelf wat minder druk krijgt.

2. Je blijft eindeloos proberen om iets op te lossen terwijl dat niet kan
Zelf kan ik het niet uitstaan als iets niet is op te lossen. Ik heb dan de neiging om te blijven proberen. Ook als ik allang weet dat ik het niet zelf kan oplossen. Dan ga ik veel te laat en gestresst naar bed, omdat ik eindeloos bezig ben geweest een computerprobleem op te lossen. Wat natuurlijk niet lukt, omdat ik er niet genoeg vanaf weet.

Op zich is het een goede eigenschap om niet meteen op te geven, maar het is slim om dat in evenwicht te houden en te weten wanneer je moet stoppen. Dat scheelt een hoop slaap.

3. Je piekert
Als er iets is wat je kunt uitstellen, dan is het wel piekeren. En als perfectionist heb je nou eenmaal de neiging om je veel zorgen te maken. Over je eigen activiteiten, maar ook over de taken van anderen. Dat kost veel tijd en energie.

Piekeren is het eindeloos herhalen van scenario’s in je hoofd, steeds over hetzelfde. Dat kan zelfs gaan over dingen die al gebeurt zijn en waar je anders mee om had willen gaan of anders op had willen reageren. Iets wat in jouw ogen een fout is, is nou eenmaal lastig los te laten.

Plan voor jezelf een piekerkwartier (of een half uur, als je veel te piekeren hebt). Stoppen met piekeren is erg lastig, maar uitstellen kan wel. Merk je dat je gaat piekeren? Zeg tegen jezelf dat je daar later tijd voor neemt. Tijdens je piekerkwartier schrijf je alles op waar je je zorgen over maakt. En dan laat je het even liggen tot je volgende piekerkwartier.

Wil je meer weten over uitstellen? Schrijf je dan in voor de gratis mailserie De vier redenen van uitstelgedrag

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *