Stil zijn om vooruit te gaan

padAls je op een berg zit of een week op het platteland, zonder verplichtingen, dan lukt het wel om stil te zijn. Maar hoe doe je dat als je gewoon thuis bent?

Ook dan is het mogelijk om stil te zijn en stil te staan. Het is zelfs noodzakelijk. Alleen op die manier kun je luisteren naar jezelf. Zo kom je er achter wat er in je hart leeft en kun je keuzes maken vanuit je hart. Zo kies je met je gevoel en je verstand.

Iedereen heeft zijn of haar eigen manier om contact te maken met zichzelf. Ik geef je een paar opties, die voor mij werken:

1. Stil zitten
Je hoeft het geen meditatie te noemen, maar stil zitten en even geen input krijgen is de manier om jezelf te horen. Ga ergens alleen zitten op een kussentje of op een stoel. Zorg dat je rechtop zit, je bent geen dutje aan het doen.

Zet een wekker op 5 of 10 minuten, de timer op je telefoon is daar prima geschikt voor. Zorg wel dat al het geluid uit staat, zodat je niet wordt gestoord. Zet de telefoon eventueel op vliegtuigstand.

Ga nu zitten met een rechte rug en laat je gedachten voorbij komen, maar hou ze niet vast. Het zijn maar gedachten, tenslotte. Dat ben jij niet, je denkt ze alleen.

2. Wandelen
Vind je stil zitten lastig of lukt dat niet, zonder dat je gestoord wordt? Ga dan wandelen. Alleen. Je staat dan niet letterlijk stil, maar het is wel een prima manier om je hoofd stil te krijgen.

Ben je meer van de actie? Ga dan een stuk rennen, dat werkt ook prima.

Als je gaat wandelen, hoef je overigens niet snel te lopen. Je gaat nergens naartoe, je hoeft nergens op tijd te zijn. Loop in een ontspannen, natuurlijk tempo.

3. Schrijven
Stil staan bij de dingen en ontdekken wat je er eigenlijk van vindt, dat gaat ook prima door het op te schrijven. Neem dagelijks even tijd om te schrijven. Ook als je denkt dat je niets te zeggen hebt. Of juist dan. Schrijf al je ‘rare’ gedachten op. Als je geen gedachten hebt, schrijf dat. En kijk wat er boven komt.

Schrijven is ordenen, gewoon omdat je zinnen moet vormen. En daardoor vorm je ook je gedachten en je gevoelens. Zo word je je bewust van wat er in je leeft.

Als je minder van de woorden bent, dan kun je natuurlijk ook tekenen of knippen en plakken. En je mag al die dingen combineren, omdat dat ook gewoon leuk is.

Laat je verwachtingen los, je zult niet meteen wereldschokkende inzichten krijgen of ideeën. Soms zal dat wel gebeuren, maar dat is niet de reden dat je het doet. Je doet het om even stil te worden. Zodat je jezelf weer kunt horen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *