Kun je stemming organiseren?

In het begin van deze periode had ik echt even tijd nodig om aan deze nieuwe toestand te wennen.

Ik ben dan wel van nature introvert, maar de hele tijd gedwongen binnen zitten, al het nare nieuws en het onzekere toekomstperspectief hadden ook op mij zijn weerslag.

Helemaal niet zo gek natuurlijk.

Eerst probeerde ik gewoon door te gaan, vervolgens stortte ik echt even in. Daarna ging het wat beter.

Maar er zijn nog genoeg dagen dat ik niet veel meer doe dan de dagelijkse dingen.

In feite word ik heen en weer geslingerd tussen drie verschillende stemmingen. Dat is lastig te sturen, maar ik ben me er wel bewust van. Mijn bulletjournal helpt me daarbij. Zo ontdekte ik ook wat de meest slimme acties zijn voor elk van deze stemmingen.

Zo organiseer ik mezelf een beetje binnen die drie gemoedstoestanden. Dat helpt. En soms is daar opeens die vierde stemming. Ik deel het graag met je: Lees verder

Wat is (van) waarde?

Deze tijd zet voor mij de dingen op scherp: wat is van waarde? Welke waarden wil ik leven en hoe kan ik zorgen dat ik dat straks vasthoud?

Een paar dingen die er altijd zijn, zijn in deze periode duidelijker dan ooit en geven je de kans te kiezen voor wat waarde heeft en hoe je je waarden wilt toepassen in je leven.

We zijn allen kwetsbaar

Dat is altijd het geval, maar meestal denken we er liever niet aan.
Dat kan je er nu extra van bewust maken wat je echt wilt.

Hoe wil je je tijd besteden?

Wil je straks doorgaan zoals hiervoor? Of wil je iets veranderen in je tijdsbesteding? Misschien doen wat je altijd al wilde?

Daarmee bedoel ik beslist niet dat je radicaal alles zou moeten achterlaten of ontslag moet nemen. Maar wel dat het tijd is om je dromen te activeren en te kijken hoe je daar dichter bij kunt komen. Door te experimenteren, door stap voor stap dingen te veranderen.

Doen wat je altijd al wilde hoeft ook niet per se groots en meeslepend te zijn. Soms is het klein. Lees verder

Praktische actie in onzekere tijden

Naast kwetsbaarheid, verbinding en mildheid, is er nog iets wat me op de been houdt en dat is praktische actie.

Gewoon iets eenvoudigs doen, waarvan ik meteen het resultaat zie en wat me een goed gevoel geeft.

Je kunt dat op allerlei manieren invullen. Soms is het gewoon de afwas doen of een maaltijd koken. Soms gaat het wat verder en kun je misschien een stapje zetten voor een groter project, zoals je administratie opruimen of je kledingkast.

Het valt misschien niet altijd mee om in beweging te komen, maar het kan je veel opleveren.

Routines

Niets lijkt normaal deze dagen en daarom kunnen routines en gewoontes zo fijn zijn.

Routines kunnen je helpen om deze dagen een soort ritme te geven. Dat maakt het allemaal wat overzichtelijker. Lees verder

Vertragen, maar dan anders

In het begin van het jaar kies ik vaak een thema. Ergens begin dit jaar noemde ik het thema vertragen.

En nu zijn de meesten van ons gedwongen te vertragen. Stil te staan zelfs.

Wel een beetje een geval van: kijk uit wat je wenst, want het zou zomaar waar kunnen worden. En dat is dan nooit op de manier die je verwacht.

Want het mag duidelijk zijn dat ik dit niet bedoelde toen ik het had over vertragen. Maar nu het toch zo is, is de grote vraag: wat doe ik er mee? En wat doen we er met z’n allen mee?

In de eerste dagen was het allemaal zo vreemd en onrustig, dat ik tot niet veel kwam.

Mijn eerste reactie is om alles weg te relativeren: wat maakt het uit wat ik doe, in een extreme situatie als dit? Dat is heel menselijk.

Maar na de eerste hectiek, volgt berustig en meteen daarna ga ik bewust stilstaan bij wat er wel kan en hoe ik wat meer rust kan vinden in deze ongekende omstandigheden. Dit zijn mijn drie stappen, die me helpen om te gaan met de huidige situatie: Lees verder

Waarom doe je niet gewoon wat je wilt?

Deze vraag fascineert me al heel lang. Mensen zeggen vaak dat ze iets willen, maar doen het dan niet.

Dat kan gaan over opruimen, maar ook over een wereldreis, een studie, van baan veranderen. Of over zoiets praktisch als je belastingaangifte.

Je bent dan aan het uitstellen.

In het geval van de administratie, herken ik dat zelf ook.

Ik kan daar van alles op los laten over uitstelgedrag, bijvoorbeeld dat het saai is en dat ik daarom niet begin.

Maar eigenlijk blijf ik daarmee aan de oppervlakte en daarom levert die wetenschap me niet zoveel op. Daardoor kom ik nog niet in actie. Lees verder

Als er niets uit je handen komt

Vorige week was ik even vrij en dat was heerlijk. Maar daardoor zie ik nu maar liefst drie deadlines naderen. Dat geeft druk.

En dan ‘moest’ ik ook nog een artikel schrijven.

Als je zo gaat denken, dan komt er natuurlijk niets uit je handen. Om de schrijven is wat creativiteit nodig en dat komt alleen uit ontspanning.

Omdat ik dat wel weet en ik mediteren weer heb opgepakt, besloot ik eerst maar even te gaan zitten.

Vervolgens duurde het nog geen minuut voordat ik me realiseerde dat deze situatie voor veel mensen herkenbaar zal zijn en dat ik dus een prima onderwerp voorhanden had.

Hoe ontstaat zo’n blokkade en wat kun je doen om er van af te komen? Lees verder

Kickstart je bulletjournal

Voor meer overzicht, rust en creativiteit
Middagworkshop op zaterdag 8 februari 2020

Wil je door de bomen het bos weer zien?

Begin dan met een bullet journal

Ik schrijf me in voor Kickstart je bulletjournal

Als je een leuk, goed gevuld leven hebt, dan is er al snel veel te doen. Je wilt werken, nieuwe dingen leren, gezond eten, sporten, je sociale contacten onderhouden, natuurlijk je kinderen alle aandacht geven en misschien heb je ook nog ouders die zorg vragen.

Je to do-lijst kan al snel een eigen leven gaan leiden. Het lijkt dan of deze alleen maar langer wordt.

Er is een middel om je to do-lijst te temmen: het bulletjournal, ook wel bekend al bujo.

Daarmee kun je plannen, overzicht houden, ideeën noteren en je acties vastleggen.

Ik schrijf me in voor Kickstart je bulletjournal

Met een bulletjournal heb je geen losse blaadjes meer nodig, omdat je één plek hebt om alles te noteren. Er zijn dus geen briefjes meer die je kwijt kunt raken.

Je houdt alles bij elkaar in één aantekenboek. Je kunt dat illustreren met tekeningen, als je dat wilt, maar het hoeft niet. Lees verder

Je maakt je pad door het te lopen

En dat lopen doe je al met één kleine stap per dag. Meer is niet nodig.

De Japanners noemen het Kaizen, anderen ‘atomic habits’ of microgewoontes. Ik noem het gewoon stap voor stap.

Zo leg je een pad af en zo maak je een nieuw pad in je brein.

Je hersenen zijn namelijk gemakzuchtig aangelegd en daarom volgen ze vaak vertrouwde paden. Dat noemen we gewoontes.

Dat is fijn als het om gewoontes gaat die je helpen richting je doelen.

Maar als het gewoontes zijn die je niet echt verder helpen, dan is het balen. Want het valt niet mee om een ander paadje te kiezen.

Beginnen lukt meestal nog wel, als je gemotiveerd bent en je wilskracht inzet.

Alleen hou je het daarmee niet lang vol.

De eerste keer dat je moe bent of onder stress staat (of allebei), dan sla je als vanzelf het oude pad van je oude, bekende gewoontes weer in.

Omdat het bekend is, maar ook omdat het veilig voelt voor je brein.

Als je moe of gestresst bent, sta je niet echt open voor nieuwe dingen, dat kun je er niet bij hebben. Daarom kiezen je hersenen het vertrouwde boven het nieuwe.

Dat is heel kort gezegd de reden dat nieuwe gewootes aanleren lastig kan zijn.

Maar je kunt het jezelf wel gemakkelijker maken: Lees verder

Het nieuwe jaar uitpakken

Je kunt een beetje voor je uit mijmeren en het jaar een beetje doornemen in je hoofd.

Maar als je er iets uit wilt halen, dan is het slim om structuur te geven aan je mijmeren en om het op te schrijven.

En ik bedoel niet dat het terugkijken je per se iets op moet leveren, het is gewoon leuk om voor je te zien wat je dit jaar allemaal hebt gedaan en om het nieuwe jaar uit te pakken. Lees verder

Leiden of afleiden?

Als je zelf leidt, dan bepaal je bewust wat het meest belangrijke is om nu te doen. Als je je laat afleiden, dan laat je je sturen door wat er om je heen gebeurt of door wat er in jezelf gebeurt.

Ik ben vaak zelf mijn grootste afleider.

Door die kleine klusjes die me steeds te binnen schieten, doordat het me maar niet lukt om te focussen op wat ik van plan was, doordat ik heel hard mijn best doe om maar niet te denken aan al die andere dingen die ik ook nog te doen heb.

En als ik in zo’n bui ben, dan laat ik me natuurlijk graag afleiden door social media of een spelletje op mijn telefoon.

Gelukkig heb ik een prima manier om toch de leiding te houden. Dat lukt omdat ik mezelf ondersteunende gewoontes heb geleerd. Wil je daar meer over weten, doe dan mee met Veertig dagen gewoontes.

Behalve door gewoontes te bouwen, kun je nog veel andere dingen doen om zelf het heft in handen te houden. Ik geef je drie tips:

Lees verder