Meesterlijke fouten maken

Toen ik voor het eerst startte met een bullet journal had ik een supermooi boekje gekocht en wilde ik het in één keer helemaal goed doen.

Dat is de perfectionist in mij. Daarvan mag ik geen fouten maken.

Alleen werkt dat dus niet. Want ik was nog aan het uitvinden wat een bullet journal voor mij kon betekenen. En ik wist nog helemaal niet wat een handige indeling was.

Dus in één keer goed, dat was een illusie (zoals het natuurlijk bijna altijd is).

Ik baalde van mijn mooie schrijfboek, nu was het niet mooi meer. Lees verder

Hier loopt bijna iedereen tegenaan

Ik geloof dat jij de oplossing in handen hebt voor je opgeruimde leven. Je weet het al, alleen wil je het nog niet weten of toegeven aan jezelf.

Dat is ook niet raar, het is zelfs heel begrijpelijk.

Want om dat te zien, moet je ook andere dingen aan jezelf toegeven.

Wees mild, wees mild
Om te beginnen is het nodig om jezelf geen verwijten meer te maken. Zolang je het jezelf kwalijk neemt dat het tot nu toe niet goed lukt om op te ruimen, is het heel lastig om in actie te komen en te blijven. Lees verder

Op zoek naar structuur

Hoe krijg je meer structuur?

Dat lijkt essentieel voor opgeruimd leven en een goed startpunt.
Maar structuur is een heerlijk containerbegrip. Het kan van alles zijn.

Op die vraag naar structuur is dus niet zomaar antwoord te geven.

Want wat is structuur voor jou?
En hoe krijg je het?

Het is nog helemaal niet zo makkelijk om daar iets algemeens over te zeggen.

Structuur door overzicht in je spullen en je tijd
Als je spullen een vaste plek hebben, dan weet je waar je ze kunt verwachten en waar je ze kunt opbergen. Lees verder

Op weg, maar waarheen?

Soms begin je aan een verandering en weet je precies waar je heen wilt: een diploma of dat mooie nieuwe huis.

Vaker weet je dat er iets moet veranderen, maar heb je geen idee hoe de situatie na de verandering zal zijn.

Je hebt stapels en weet dat je zou moeten opruimen. Maar je kunt je niet echt een voorstelling maken van de situatie als je huis eenmaal is opgeruimd. Je hebt het idee dat je je dan beter zult voelen, omdat je niet steeds het gevoel hebt dat je nog van alles moet.

Maar hoe dat precies zal zijn, weet je niet zo goed. Hoe precies je huis er uit ziet en wat je met de ruimte zult doen, geen idee.

Ze zeggen dat je dan misschien tijd overhoudt, waar je iets mee kunt. Leuke dingen doen. Maar echt geloven, doe je dat niet. Laat staan dat je weet wat je precies gaat doen met die tijd.

Hoe kom je dan toch vooruit?

Dit is wat ik doe in zo’n situatie:
Lees verder

Ontspannen organiseren? Doe dit dan niet

Je kunt aan de slag, zonder dat je steeds het gevoel hebt dat je moet en dat je aan het ploeteren bent.

Hoe? Dat vertel ik je in Slow-leven, Je doet het onder meer door met de volgende zes dingen te stoppen:

1. Je dagen helemaal vol proppen
Als je de hele dag van de ene taak naar de andere rent, zonder rust, dan is dat duidelijk niet ontspannen. En het is ook nog maar de vraag of je daadwerkelijk meer voor elkaar krijgt.
Lees verder

Ontspannen organiseren #hoedan?

Het klinkt nogal tegengesteld: ontspannen organiseren.

Net zoals Sloworganizing, trouwens. Dus blijkbaar heb ik iets met dat soort tegenstellingen.

Dat heeft een reden: er zit vaak een waarheid in.

Als je met zo’n tegenstelling kunt zijn, dan blijkt die er niet echt te zijn. De oplossing zit er juist in om allebei de kanten de ruimte te geven.
Lees verder

Vier redenen om niet te beginnen

Als je hebt besloten om op te ruimen, dan is je hoofd er een meester in om dingen te verzinnen om het niet te doen.

Voor je brein is alle verandering een bedreiging. De huidige situatie lijkt altijd veiliger dan een nieuwe, onbekende situatie. Dus waarom zou je iets veranderen?

Daarom verzint je hoofd redenen om niet te beginnen. Het helpt als je die verhalen herkent. Dan kun je je bezorgde zelf bedanken en toch beginnen.

Dit zijn vier veel voorkomende verhalen die je tegenhouden om te beginnen: Lees verder