Alles is aandacht

Voor alles wat je wilt bereiken heb je aandacht nodig. En die kun je maar één keer weggeven.

Daarom is het slim om één ding tegelijk te veranderen, anders verdeel je je aandacht te veel.

Maar er is meer dat je kunt doen om je aandacht te richten op wat je belangrijk vindt.

Dat is niet hetzelfde als altijd ‘nuttig’ bezig zijn. Het is trouwens ook nog maar de vraag wat nuttig precies is, in dit verband.

Ik geloof niet zo in hard werken. En het is niet mogelijk om de hele tijd gefocust te zijn. Het is dus ook heel nuttig om je te ontspannen. Ook dat heb je nodig, om later weer met volle aandacht te kunnen werken.

Dus hoe hou je je aandacht erbij?

1. Maak een plan
Zonder planning, laat je je al snel meeslepen door de waan van de dag, reageer je alleen op wat er gebeurt. Zo kom je nooit aan je eigen prioriteiten toe. Benoem dagelijks je 3 belangrijkste acties voor die dag. Dan weet je in elk geval waar je mee kunt beginnen.

2. Plan focustijd
Focus is een onderdeel van aandacht. Als je iets voor elkaar wilt krijgt, dan heb je tijd nodig om met focus te werken aan een taak.

Plan je focustijd op het moment dat je zelf energie hebt, maar ook op een moment dat je zo min mogelijk onderbrekingen verwacht. Opstarten en concentreren kost tijd. Je hebt het meest aan deze momenten als je door kunt werken. Gebruik bijvoorbeeld de pomodorotechniek: 25 minuten concentratie en 5 minuten pauze.

3. Zorg voor hersteltijd
Je kunt niet altijd gefocust zijn. Daarom heb je ook die 5 minuten pauze nodig. Dat is op de langere termijn niet voldoende. Je brein heeft tijd nodig om te herstellen. En dat doet het het beste zonder scherm en zonder nieuwe input.

Als je je gedachten kunt laten zwerven, dan kan het onbewuste deel van je brein verwerken wat er allemaal is binnen gekomen. Dat combineert het dan met bestaande informatie. Zo kom je tot de beste ideeën en oplossingen.

Je kunt die ideeën niet afdwingen, dus doe het om te herstellen. Als je stiekem toch productief wilt zijn, werkt het namelijk niet.

Sommige mensen herstellen het beste alleen, anderen doen dat goed in gezelschap. Kies wat voor jou werkt, maar zorg wel dat je het offline doet.

4. Heb aandacht voor wat er in jou gebeurt
Sta ook regelmatig stil bij hoe het gaat. Kijk aan het einde van je dag en je week terug: heb je gedaan wat je van plan was?

Zo ja, geef jezelf een compliment. Zo nee, vraag je af wat er is gebeurd. Er kan natuurlijk een prima reden zijn om je planning om te gooien.

Heb je je laten afleiden, ga dan na wat er gebeurd is en hoe je het de volgende keer anders kunt doen.

Misschien heb je de doelen van anderen voorrang gegeven? Of heb je zelf afleiding gecreëerd via social media of met klusjes? Heb je misschien onvoldoende hersteltijd ingebouwd en heb je de afleiding daarvoor gebruikt? Wist je niet goed wat je eigenlijk moest doen en ben je daardoor gaan uitstellen? Er kan van alles aan de hand zijn.

Wat zou je de volgende keer anders kunnen doen? Alleen door hier bij stil te staan, kun je voorkomen dat het steeds weer gebeurt.

Als het niet gelukt is om je voornemens uit te voeren, mag je daar van balen. Maar kijk er ook op een opbouwende manier naar: wat kun je anders doen, zodat het de volgende keer wel lukt?

Zie elke dag als een nieuw experiment. Zo ontdek je gaandeweg wat voor jou werkt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code