Drie tips om het snel minder druk te hebben

emmerlooptoverIedereen heeft het druk, maar het lijkt alsof sommige mensen er beter mee om kunnen gaan dan anderen. Bepaalde mensen lijken wel meer gedaan te krijgen, zonder dat ze steeds in de stress schieten. Hoe doen ze dat?

Een belangrijke manier om dat voor elkaar te krijgen is te zorgen dat je hoofd minder vol is. Dan heb je nog steeds evenveel te doen, maar het voelt veel minder druk.

Je hoofd is wat dat betreft net een emmer, die kun je ook niet blijven vullen met water. Na een tijdje stroomt het over.

Dit zijn drie van de geheimen die je helpen om zonder stress je dag door te komen:

1. Maak taken af
Onafgemaakte taken nemen veel ruimte in in je hoofd. Zolang een actie niet is afgerond blijft hij in je hoofd zitten en herinneren je hersenen je er steeds aan dat je nog iets moet afmaken. Dat geeft een opgejaagd gevoel.

Zodra een taak klaar is, kun je die vergeten en dat ruimt lekker op. Dit heeft zelfs een naam: het Zeigarnik-effect. Naar de psychologe die dit als eerste onderzocht. Haar promotor kwam er op doordat hem opviel dat obers prima konden onthouden wat er besteld was voor tafeltjes die nog niet hadden afgerekend. Zodra de rekening was betaald, waren ze het ook meteen weer vergeten om ruimte te maken voor nieuwe informatie.

Zelf onthield ik vroeger altijd telefoonnummers. Zodra ik dat niet meer nodig had, bijvoorbeeld omdat iemand verhuisde, onthield in het nummer ook niet meer.

2. Niet alles wat je nog moet doen in je hoofd opslaan
Niet alleen onafgemaakte taken nemen ruimte in, maar ook al die dingen die je nog moet doen. Op de meest ongelukkige momenten kan zoiets je te binnen schieten. Ben je net lekker aan het lezen of een rapport aan het schrijven, denk je er opeens aan dat je de kapper moet bellen of dat de melk op is.

Zo is het lastig concentreren. Daardoor doe je weer langer over de taak waar je mee bezig bent, omdat je steeds wordt afgeleid. En de kans bestaat dat je uiteindelijk nog vergeet om die melk te halen, omdat je er niet aan denkt op het moment dat je naar huis gaat.

De oplossing is simpel: maak een lijstje.

Schrijf al die dingen op die je te binnen schieten gedurende de dag. Zo kun je gewoon teruglezen welke boodschappen je nodig hebt op het moment dat je in de supermarkt staat.

En zodra je het hebt opgeschreven kunnen je hersenen er op vertrouwen dat het goed komt. Je hoeft er dan niet steeds meer aan te denken.

Weer iets uit je hoofd.

3. Neem een informatiestop
Gedurende de dag komt er veel informatie bij ons binnen, langs allerlei kanalen: via anderen, kranten, reclameboodschappen op straat, verkeer en vooral ook via internet.

Als je alleen maar nieuwe informatie in je hoofd blijft stoppen, dan loopt dat een keer vol. Je hebt gewoon tijd nodig om die informatie letterlijk ‘een plek’ te geven, om het te verwerken in je langetermijngeheugen.

Daarvoor heb je momenten nodig dat je even geen input krijgt. Die kun je gedurende de dag inbouwen: een stukje wandelen in een groene omgeving. Even uit het raam staren, even je ogen dicht. Neem de trap in plaats van de lift en sta onderweg even stil. Schrijf op wat je hebt gehoord of bedacht.

Creƫer momenten om letterlijk je gedachten even te ordenen. Dat geeft ruimte.

Deze 3 tips hebben allemaal te maken met het ‘legen’ van je kortetermijngeheugen. Dat is nou eenmaal beperkt, je kunt er maar een paar dingen tegelijk in vasthouden. Het is net een emmer, die kun je ook niet blijven vullen met water. Na een tijdje stroomt het over.

Daarom vergeet je ook om die melk te halen, als je het niet opschrijft. Daarom schieten je steeds dingen te binnen. Die vechten als het ware om een plaatsje vooraan in je kortetermijngeheugen. Dat is een teken dat je de emmer hoognodig even moet legen. Door iets af te ronden, iets op te schrijven of door even een pauze te nemen. Dat geeft ruimte.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code