Het nieuwe jaar uitpakken

Je kunt een beetje voor je uit mijmeren en het jaar een beetje doornemen in je hoofd.

Maar als je er iets uit wilt halen, dan is het slim om structuur te geven aan je mijmeren en om het op te schrijven.

En ik bedoel niet dat het terugkijken je per se iets op moet leveren, het is gewoon leuk om voor je te zien wat je dit jaar allemaal hebt gedaan en om het nieuwe jaar uit te pakken.

1. Veertig dingen waar je positief over bent

Het nieuwe jaar is 2020 en staat voor mij in het teken van 20 en 2×20. Maak daarom een lijst van veertig dingen waar je positief over bent.

Op die lijst kunnen dingen die je hebt gedaan, ook als die misschien niet het gewenste resultaat hadden. Je hebt invloed op wat je doet, maar je hebt niet altijd invloed op wat dat oplevert.

Misschien ben je ergens in het jaar positief verrast door iets of iemand? Zet dat ook op de lijst. Denk aan de dingen die je hebt ondernomen en de plekken waar je bent geweest. Denk ook aan de contacten die je hebt gehad met mensen.

Als je er even voor gaat zitten, dan is veertig helemaal niet veel. Als je zin hebt, mag je de lijst natuurlijk ook langer maken.

2. Waar werd je chagrijnig van?

Er zijn altijd dingen waar je buiten had gekund. Het is niet handig om daar zomaar aan voorbij te gaan. Schrijf ze op, het hoeven er geen veertig te zijn, maar het mag wel.

En mopper er flink over. Schrijf al je chagrijn op. Laat het er uit en laat het dan los.

3. Wat wil je anders?

Als je lekker hebt gemopperd, dan is er weer ruimte voor nieuwe dingen Wat zou je anders willen in 2020?

Maak een lijst van alles dat je zou willen veranderen. Schrijf twintig of veertig dingen op, als je daar zin in hebt, het mag.

Als je naar die lijst kijkt, zie je dan een thema opdoemen? Is er iets wat veel van die veranderingen gemeen hebben?

Gaat het misschien overwegend over meer energie krijgen? Of meer rust? Of meer ruimte?

Het geeft niet als je niet meteen een thema ziet, dat kan je later opeens invallen. Bewaar de lijst en kijk er nog eens naar.

4. Wat wordt je actie?

Kies één ding uit om echt te veranderen. Wat zou je echt willen gaan doen? Waar word je een beetje blij of vrolijk van? Waar zit je energie?

Neem dat apart en bedenk wat je kunt doen om die ene wens te realiseren in 2020. Welke actie is er voor nodig? Schrijf op wat je echt wilt gaan doen, dagelijks of wekelijks. Geef het een tijdje je aandacht en kijk wat er gebeurt.

Het hoeft niet bij die ene verandering te blijven, maar als je steeds je aandacht richt op één verandering tegelijk, dan is de kans groter dat het lukt.

Kun je wel wat steun gebruiken? Start dan meteen op 6 januari met Veertig dagen gewoontes.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code