Je maakt je pad door het te lopen

En dat lopen doe je al met één kleine stap per dag. Meer is niet nodig.

De Japanners noemen het Kaizen, anderen ‘atomic habits’ of microgewoontes. Ik noem het gewoon stap voor stap.

Zo leg je een pad af en zo maak je een nieuw pad in je brein.

Je hersenen zijn namelijk gemakzuchtig aangelegd en daarom volgen ze vaak vertrouwde paden. Dat noemen we gewoontes.

Dat is fijn als het om gewoontes gaat die je helpen richting je doelen.

Maar als het gewoontes zijn die je niet echt verder helpen, dan is het balen. Want het valt niet mee om een ander paadje te kiezen.

Beginnen lukt meestal nog wel, als je gemotiveerd bent en je wilskracht inzet.

Alleen hou je het daarmee niet lang vol.

De eerste keer dat je moe bent of onder stress staat (of allebei), dan sla je als vanzelf het oude pad van je oude, bekende gewoontes weer in.

Omdat het bekend is, maar ook omdat het veilig voelt voor je brein.

Als je moe of gestresst bent, sta je niet echt open voor nieuwe dingen, dat kun je er niet bij hebben. Daarom kiezen je hersenen het vertrouwde boven het nieuwe.

Dat is heel kort gezegd de reden dat nieuwe gewootes aanleren lastig kan zijn.

Maar je kunt het jezelf wel gemakkelijker maken:

1. Eén gewoonte per keer

Als je één nieuwe gewoonte al lastig vindt, dan kun je wel nagaan wat er gebeurt als je je op meerdere nieuwe gewoontes wilt concentreren. De kans dat al je nieuwe gewoontes mislukken vermenigvuldigt zich.

Als je dus vol energie aan dit nieuwe jaar wilt beginnen en alles anders wilt doen, hou je dan in en begin met één gewoonte tegelijk.

2. Hou het klein

Je kunt natuurlijk elke dag een half uur gaan hardlopen of in één keer helemaal veganistisch gaan eten. Je kunt je baan opzeggen en schrijver of ondernemer worden. Je kunt al je spullen wegdoen en op zoek gaan naar een Tiny House.

Voor sommige mensen werken radicale stappen misschien. En sommige beslissingen hebben van nature grote consequenties, je kunt niet stap voor stap een kind krijgen. Maar als je zwanger wordt, dan heb je wel negen maanden om aan het idee te wennen.

Voor de meeste mensen werken veranderingen beter als ze stap voor stap gaan: een dag in de week geen vlees eten, zodat je nieuwe recepten kunt verzamelen, een middag vrijmaken om te schrijven, een dag minder werken om je onderneming te starten.

Daar komt bij dat je hersenen grote veranderingen eng vinden. Dat roept weerstand op. En dat maakt het moeilijker vol te houden en zorgt dat de kans op terugval groot is.

3. Begin nog kleiner

Als je voornemen is om elke dag één minuut te mediteren, dan heb je eigenlijk geen excuus om dat niet te doen. Eén minuut zitten en je hoofd leeg maken. Voordat je goed en wel zit is het alweer voorbij.

Op die manier kun je er aan wennen dat je mediteert. Als je eenmaal zit, dan is de kans groot dat je nog een minuut of wat blijft zitten.

Door de ‘verplichting’ heel klein te maken, hou je het gemakkelijk vol. Zelfs als je moe bent of druk, kun je altijd wel een minuutje gaan zitten. Of één ding op z’n plek leggen of ergens in de week een vegetarische maaltijd inplannen.

4. Experimenteer

Je maakt het je hersenen nog makkelijker door te experimenteren. Veranderingen vindt je brein niet zo leuk, maar dingen uitproberen wel, gek genoeg.

Door je nieuwe gewoonte als een experiment te zien, maak je het dus leuker voor jezelf en ook daarmee wordt de kans groter dat je het volhoudt.

Wil je het experiment aangaan en ondertussen nog veel meer leren over gewoontes? Wil je 20 plus 20 dagen steun bij je nieuwe gewoonte in 2020? Maandag 6 januari beginnen we met Veertig dagen gewoontes. Klik hier om mee te doen voor € 20,20.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code