Ontspannen organiseren? Doe dit dan niet

Je kunt aan de slag, zonder dat je steeds het gevoel hebt dat je moet en dat je aan het ploeteren bent.

Hoe? Dat vertel ik je in Slow-leven, Je doet het onder meer door met de volgende zes dingen te stoppen:

1. Je dagen helemaal vol proppen
Als je de hele dag van de ene taak naar de andere rent, zonder rust, dan is dat duidelijk niet ontspannen. En het is ook nog maar de vraag of je daadwerkelijk meer voor elkaar krijgt.

Door steeds door te rennen, kan het zomaar gebeuren dat je niet de taken doet die je je had voorgenomen, omdat er iets tussendoor komt wat belangrijk lijkt.

Je neemt niet de tijd om even stil te staan en je af te vragen of het wel echt zo belangrijk is en of het past bij je prioriteiten.

Neem daarom tijd tussen je taken, een paar ademtochten kan al genoeg zijn om te genieten van wat je hebt bereikt en te bepalen wat er nu het belangrijkst is.

2. Jezelf vergelijken met anderen
Aan de buitenkant lijkt het vaak alsof anderen het allemaal voor elkaar hebben. Als je daar op focust, dan raak je ontmoedigt, omdat jij nooit zoveel lijkt te bereiken.

Maar ik kan je verzekeren: niemand heeft alles voor elkaar, iedereen worstelt soms en heeft taken waar hij of zij tegenop ziet of die worden uitgesteld.

Dat zie je alleen meestal niet.

Vergeet daarom de vergelijking met anderen en volg je eigen pad. Het enige dat telt is de vergelijking met jezelf van gisteren.

3. Jezelf vertellen dat je achterloopt
Als alleen telt dat je vandaag verder bent dan gisteren, dan kun je het idee krijgen dat je achterloopt.

Je was nog zo van plan om al die dingen te doen, maar het is weer niet van gekomen.

Alleen vergelijk je jezelf dan niet met jezelf van gisteren, maar met je voornemens van gisteren. Met je gedroomde zelf.

Het enige dat telt dat zijn je acties van gisteren, hoe klein ook. En als het er gisteren niet van kwam, dan ben je je daar vandaag in elk geval van bewust. Ook dat is winst.

En verder kun je gewoon elke dag weer opnieuw beginnen, vandaag is het enige wat je kunt veranderen. Doe dus nu een kleine taak en je hebt een stap gezet.

4. Je schuldig voelen over wat je niet doet
Dan heb je die kleine taak gedaan en denk je alleen maar aan al die andere dingen die je nog niet hebt gedaan.

Ook dat is niet ontspannen en ook helemaal niet productief. Je voelt je daardoor alleen maar mislukt, het inspireert je op geen enkele manier om aan de slag te gaan.

Je denkt juist eerder dat het ook niet uitmaakt om die ene taak te doen, want er is nog zoveel wat je ook  moet doen.

Waardeer wat je wel hebt gedaan en je blijft stappen zetten.

5. Overal ‘ja’ op zeggen
Als je aan je eigen taken wilt toekomen, dan schiet het niet op om op elk verzoek ja te zeggen.

Natuurlijk zijn er dingen waar je enorm blij van wordt en die je wilt doen. Daar zeg je zeker wel ja op.

Maar er zijn ook talloze verzoeken die niet meteen enthousiasme bij je oproepen. Natuurlijk zul je ook die soms willen doen. Maar dat geldt alleen als het verzoek van een beperkt aantal personen komt, in je directe omgeving.

Om je eigen doelen te bereiken, zul je soms mensen teleur moeten stellen. Je kunt namelijk niet alles doen.

6. Je eigen ontspanning op de laatste plaats zetten
Om je eigen doelen te kunnen bereiken en om er te zijn voor de mensen die je belangrijk vindt, heb je energie nodig.

Die heb je alleen als je zelf ook momenten van ontspanning hebt. Dat wil niet altijd zeggen dat je lui in de tuin of op de bank ligt. Ontspanning kan ook actief zijn. Soms valt het zelfs goed te combineren met sociale activiteiten, zoals wandelen of samen eten.

Maar om op te laden heb je ook momenten voor jezelf nodig. Voor de één geldt dat meer dan de ander. Zorg dat je die momenten hebt, zodat je daarna weer helemaal aanwezig kunt zijn.

Wil je weten wat dan wel te doen om ontspannen te organiseren? In Slow-leven vertel ik je er meer over. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code