Organizingklassieker: De wet van Parkinson

opendeurAls het gaat over timemanagement dan zijn er een aantal leuke wetten geformuleerd. Als eerste wil ik de Wet van Parkinson noemen: een taak dijt uit naar de beschikbare tijd.

Oftewel: hoe langer je hebt voor een taak, hoe langer je er ook over zult doen. En van de andere kant bekeken: als je de tijd voor een taak begrenst, dan zal die taak binnen die begrensde tijd af zijn.

Als je ergens aan begint en de deadline is nog ver of zelfs helemaal afwezig, dan zul je er eindeloos mee aan de slag blijven. Nog even denken, je tekst nog wat aanpassen, nog iets toevoegen of weghalen. Je hebt geen reden om het af te ronden, dus je kunt nog even blijven denken.

Is er wel een deadline, dan zal er altijd voor de deadline iets zijn. Misschien is het niet perfect of ‘af’ volgens je gebruikelijke normen, maar je bent gedwongen om met iets te komen. Dus zal er iets zijn.

Deadlines stellen of je tijd afgrenzen is dan ook een probaat middel om dingen af te krijgen.

Meer tips van Sloworganizing? Schrijf je hier in voor de gratis Organizingtips

Een klassieke organizingtip is een tip die onder organizers zo vanzelfsprekend is, dat je ‘m bijna zou vergeten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code