Praktische actie in onzekere tijden

Naast kwetsbaarheid, verbinding en mildheid, is er nog iets wat me op de been houdt en dat is praktische actie.

Gewoon iets eenvoudigs doen, waarvan ik meteen het resultaat zie en wat me een goed gevoel geeft.

Je kunt dat op allerlei manieren invullen. Soms is het gewoon de afwas doen of een maaltijd koken. Soms gaat het wat verder en kun je misschien een stapje zetten voor een groter project, zoals je administratie opruimen of je kledingkast.

Het valt misschien niet altijd mee om in beweging te komen, maar het kan je veel opleveren.

Routines

Niets lijkt normaal deze dagen en daarom kunnen routines en gewoontes zo fijn zijn.

Routines kunnen je helpen om deze dagen een soort ritme te geven. Dat maakt het allemaal wat overzichtelijker.

Denk aan een dagelijkse wandeling op een vast tijdstip op een rustige plek of een rustig tijdstip. Een dagelijks contactmoment met collega’s of een koffiemoment met je partner.

Misschien kun je eindelijk dagelijks mediteren, omdat je niet hoeft te reizen. Of dagelijkse schrijven in je bulletjournal of je dagboek.

Ook een kleine dagelijkse opruimklus kan je een goed gevoel geven.

Juist nu zijn gewoontes belangrijk om je dagen structuur te geven, waar er weinig automatische structuur is. Dat helpt om je in beweging te houden en geeft houvast in onzekere tijden.

Wil je meer weten van gewoontes? Ik heb mijn programma Dertig dagen gewoontes open gesteld voor inschrijving tot en met 31 mei 2020. Je kunt starten wanneer je maar wilt. Door de dagelijkse mails heb je in elk geval al meteen een vast element in je dag.

Doelen

Je denkt misschien dat doelen te veel gevraagd zijn. Wat moet je nu met een doel, terwijl je niet eens weet hoe volgende week er uit ziet?

Toch kan een doel je juist weer wat zicht op de langere termijn geven. Want ooit komt er een tijd dat we met z’n allen het leven weer gaan oppakken, hoe moeilijk dat nu ook voorstelbaar is.

Kun je profiteren van deze tijd door dat ene ding op te pakken waar je al een tijd aan wilt beginnen? Ik heb al eerder aangegeven dat ik deze tijd gebruik om aan mijn administratie te werken. Je kunt ook eindelijk die nieuwe site vormgeven, een fotoalbum maken of die hobby oppakken waar je al zo lang de spullen voor in huis hebt.

Elk doel realiseer je door dagelijkse stappen te zetten. En die stappen geven je structuur en zin. Zin om iets te doen waarbij je vooruitgang ziet en ook zin aan en in je dag.

Een doel hoeft meestal niet groots te zijn in wat je dagelijks doet. Het resultaat kan dat uiteindelijk wel zijn, maar dat hoeft niet.

Dus als je nu wilt leren handletteren of quilten, is dat prima. Elke dag een beetje oefenen en wie weet wat er gebeurt?

Plannen

Met plannen is het natuurlijk een beetje hetzelfde als met doelen: het is lastig om vooruit te kijken.

Maar daarom kun je nog wel je dag plannen. Dat doe je door heel simpel voor elke dag bijvoorbeeld drie acties te plannen. Drie dingen die je wilt en kunt doen.

Zo heb je aan het einde van de dag een tevreden gevoel, omdat je toch iets hebt bereikt.

Focus

Om allerlei redenen kan het nu extra lastig zijn om te focussen. Er zijn misschien meer mensen in huis, je wordt afgeleid door het nieuws of social media.

Daarom helpen juist je gewoontes, doelen en plannen je om zo nu en dan wel even op iets anders te focussen.

Kijk daarom of je iets kunt doen wat niet al te ingewikkeld is, maar wat wel enige concentratie van je vraagt. Zo kun je even (bijna) alles om je heen vergeten en met iets heel anders bezig zijn.

Wat dat voor jou is, dat bepaal je natuurlijk zelf. Opruimen is één optie, maar zeker niet de enige. Misschien wil jij een online workout volgen of leren filmpjes maken. Misschien wil je puzzelen of schrijven. Wat het ook is, zet je timer en doe het voor 20 minuten. Doe alleen datgene wat je hebt gekozen en niets anders.

In mijn ervaring zijn die korte concentratiemomenten heerlijk en voel je je daarna stukken beter.

Ik heb het bijvoorbeeld gedaan met het schrijven van deze artikelen: dat gaf me een doel. Ik heb twee dagen gepland dat ik er aan ging werken. Ik moest er over nadenken wat ik dan ging schrijven en daardoor kon ik even niet aan andere dingen denken. Ook tijdens het schrijven lag mijn focus bij de artikelen en even niet bij het nieuws.

Routines, doelen, plannen en focus geven je zo iets waar je wel invloed op hebt en dat geeft mij energie om verder te gaan en ook het nieuws van de dag weer aan te kunnen.

Uiteraard is het belangrijk om ook hier mild te zijn voor jezelf: soms lukt het gewoon niet. Wat je nodig hebt is een start, daarna kun je wel verder. Maak het dus zo klein mogelijk om te beginnen en kijk wat er gebeurt. Al doe je maar iets, dan is je dag eigenlijk al geslaagd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code