Relaxed plannen voor actie in het najaar

Zomers warm weer nodigt niet uit tot heel hard opruimen. Maar het is wel een prima moment om na te denken over wat er tot nu toe heeft gewerkt, wat niet en wat je nog wilt doen de komende tijd.

Hoe maak je een plan waar je iets mee kunt?

De meeste mensen maken wel actielijstjes. En doen daar dan niet veel mee.Of de lijst is zo lang, dat je er ontmoedigt van raakt. En dan raak je ‘m kwijt en vergeet je de helft van de lijst.

Je kunt daar op meerdere manieren naar kijken. Sommige mensen zeggen dat je de belangrijke dingen toch wel onthoudt. En dat je weet wat je te doen hebt, als je maar steeds even stilstaat om je af te vragen wat je volgende actie is.

Maar er is een kans dat je dan net vergeet om die spullen voor een traktatie op school te kopen of om naar de apotheek te gaan tijdens openingstijden.

Toch hebben deze mensen ook een punt: de grote dingen vergeet je niet zo snel. Dat komt omdat het geen acties zijn, maar projecten.

Er zijn namelijk verschillende niveaus van planning. Als je die combineert, wordt het allemaal opeens een stuk overzichtelijker. Je voelt je dan ook minder overweldigd door alles wat je nog te doen hebt en je kunt makkelijker kiezen wat het belangrijkste is.

1. Acties
Het eerste planningsniveau passen de meeste mensen wel toe. Dat is het actieniveau.

Dit niveau heb je natuurlijk nodig, want zonder actie gebeurt er helemaal niets. Maar als je op dit niveau blijft, dan heb je alleen maar een lijst met losse acties en wordt het snel onoverzichtelijk.

Bovendien bestaat de kans dat je de makkelijkste acties steeds doet, maar dat je niet toekomst aan de moeilijkere dingen. Omdat je niet snel kunt zien wat je prioriteiten zijn als alles achter elkaar op één lange lijst staat.

2. Projecten
Daarom helpt het als je met projecten werkt.

Alles wat meer dan één actie heeft, is een project. Soms een kleintje, zoals het schrijven van deze nieuwsbrief. Soms een groter project, zoals het organiseren van een familiedag of je vakantie.

Omdat elk project meerdere acties heeft, maakt het je actielijst een stuk overzichtelijker als je er projecten op zet. Je hoeft dan per project alleen de eerstvolgende actie te vermelden. Pas als je die hebt gedaan, schrijf je de volgende actie op je actielijst.

Maar het kan heel goed, dat ook dit meteen weer lange lijst wordt en daardoor nog steeds onoverzichtelijk is. Nu zit je niet alleen met een lange actielijst, maar ook nog eens met een lange lijst met projecten, waar je ook nog allemaal acties voor te doen hebt.

3. Focus
Gelukkig kun je je projectenlijst overzichtelijker maken door na te denken over je focus. Er zijn momenten dat je ergens speciaal op wilt focussen. Je wilt bijvoorbeeld dit najaar je logeerkamer opruimen, zodat er eindelijk iemand kan blijven slapen.

Dat is een mooi project. En omdat je het dit jaar af wilt ronden, wil je er een focusproject van maken. Daarom wil je er elke week iets aan doen.

Je checkt dan wekelijks of je dat hebt gedaan en wat je op je actielijst voor volgende week wilt zetten. Door die actie ook in te plannen, gaat je focusproject ook gestaag vooruit.

Op je werk kun je dit ook heel goed toepassen: je hebt daar projecten waarvoor jij de verantwoordelijke bent, voor het hele project of een onderdeel ervan. Dat is je focus.

Andere projecten, waar je meer zijdelings bij bent betrokken, kun je lager op je prioriteitenlijst en dus ook op je planning zetten.

Door te denken in focus en in projecten, wordt je actielijst al een stuk overzichtelijker.

Maar je kunt het nog veel makkelijker maken voor jezelf. Daarover meer in het volgende artikel, dat op 1 augustus verschijnt. Wil je dat artikel meteen in je inbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de gratis Sloworganizingtips.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code