Vier tips voor meer energie

Ben je echt aan vakantie toe? Word je vaak in de loop van het voorjaar steeds vermoeider?

Daar kunnen allerlei redenen voor zijn. Eén mogelijkheid is je stapels. Je stapels met spullen en je stapels met acties die je nog wilt doen.

Je wordt natuurlijk niet zozeer moe van die stapels zelf. Misschien zie je ze niet eens meer en stap je er vrolijk om- of overheen.
En ook van acties die je niet doet wordt je niet direct moe. Niet lichamelijk tenminste.

Maar stapels en niet-gedane acties nemen niet alleen ruimte in in je huis, maar vooral in je hoofd.

En daar moet je ze steeds weer wegduwen. Dat gaat waarschijnlijk voor een groot deel onbewust. Maar toch kost het energie.

Ergens denk je er steeds aan. Misschien voel je je vagelijk schuldig dat je ze niet doet. Je moet jezelf steeds overtuigen dat je dit nu niet hoeft te doen. Omdat er iets anders voor gaat.

Je spullen negeren en acties niet erkennen kost energie.

Natuurlijk is het reëel om niet alles tegelijk te willen doen, dus de oplossing ligt er niet in om als een dolle alles te gaan doen.

Dit zijn vier dingen die je wel kunt doen:

1. Zie de stapels weer echt
Je stapels kosten je energie, omdat je ze negeert. Als je ze liever niet ziet, dan word je daar op zich al moe van.

Kijk dus goed om je heen en zie de stapels echt voor wat ze zijn: uitgestelde keuzes en beslissingen.

Het is niet nodig om jezelf verwijten te maken. Je kunt het verleden niet veranderen. De stapels zijn er nu eenmaal.

Probeer ze zonder oordeel te bekijken. Ja, ze liggen er. En je hebt er tot nu toe niets mee gedaan. Zo is het soms. Je had andere prioriteiten.

2. Maak een start
Als je hersenen weten dat je iets gaat doen aan al die stapels, dan gaan ze zich er een stuk minder mee bezig houden. En dat geeft ruimte in je hoofd en daardoor krijg je meer energie.

Zet een kleine stap om je stapels te verminderen: werk 15 minuten aan het opruimen ervan. Leg dingen op de goede plek, doe wat weg, ruim een groot ding op. En doe dat morgen weer. Dan hoeft je brein zich geen zorgen meer te maken.

Met je acties kan dat ook: doe vandaag één kleine actie die je al lang had uitgesteld.

3. Maak een plan
Zoals ik in How to be organized schrijf, hoef je geen gedetailleerd plan te hebben, dat is zonde van je tijd.

Maar je hoofd vind het wel fijn als je iets van overzicht hebt.

Dat kan zijn: op maandag, woensdag en vrijdag ga ik 15 minuten aan mijn stapels werken.

Een lijstje van je acties werkt ook prima. Dan is het geen vaag gevoel meer dat zegt: ik heb nog zoveel te doen. Een lijstje kun je stap voor stap afwerken. Acties van een lijstje kun je inplannen, dus dat werkt ook als een plan.

4. Blijf in beweging
Je hoeft echt niet al die dingen in één keer op te lossen. Wat je energie kost is dat je stapels en acties negeert. Zodra je voor jezelf toegeeft dat je iets moet doen en daar ook mee begint, zijn je hersenen gerustgesteld.

Ze kunnen natuurlijk wel weer opnieuw ongerust worden, als je vervolgens niets doet. Alleen een lijstje maken helpt dan ook niet echt. Energie krijg je als je ook steeds kleine stappen blijft zetten.

Het kan ook helpen om voor na de vakantie een actie in te plannen, bijvoorbeeld met Slow-leven of de workshop Ontdek het verhaal van je spullen (en vergeet niet de code Koper voor de 12,5% korting)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code